Meer dan ooit wordt de innovatiekracht van een onderneming beschouwd als een essentiële factor voor haar economisch succes op lange termijn. Maar wat zit er achter de term innovatie? Hoe werkt het?

Welke rol spelen toeval, creativiteit en een gestructureerd innovatieproces? Welke factoren bevorderen creativiteit en innovatie? Wat gebeurt er in de hersenen tijdens het vonken van het idee en hoe ver is de weg van idee naar innovatie? We zijn een oerwoud van vernieuwend advies voor je ingedoken…

“Ik denk dat er een wereldmarkt is voor misschien vijf computers”

Thomas J. Watson, voorzitter van IBM, in 1943.

“Het televisietoestel zal het niet halen op de markt. De mensen zullen het snel beu zijn om elke avond naar een kist te staren.”

Darryl F. Zanuck, hoofd van de filmmaatschappij 20th Century-Fox

Dit zijn slechts twee van de ontelbare innovatie denkfouten. Wat men verder ook uit dergelijke beweringen kan afleiden, zij tonen ook één ding aan: een innovatie bestaat niet alleen uit een uitvinding, maar ook uit de toepassing en de verkoopbaarheid of het gebruik ervan. En omgekeerd: menig uitstekend idee is zeker nooit een innovatie geworden.

Niet alleen technologie

Als we het over innovatie hebben, denken we in de eerste plaats aan productinnovaties – geen wonder, die zijn het meest tastbaar en worden vaak als zodanig aangeprezen. Het kan bijvoorbeeld gaan om revolutionaire software, een stofzuiger met een volledig nieuwe werkwijze of een dunnefilmzonnecel.

Er zijn natuurlijk nog tal van andere soorten innovatie, zoals innovaties op het gebied van toepassingen. Hier worden bestaande technologieën gebruikt op andere gebieden – een grappig voorbeeld hiervan is een pianotrap: de functionaliteit van elektrische pianotoetsen wordt overgebracht op trappen en motiveert mensen om vaker de trap te nemen dan de roltrap. Eureka!

Natuurlijk kunnen ook hele bedrijfsmodellen innovatief zijn – vele hebben inmiddels de markt en ons dagelijks leven veroverd. Denk maar aan IKEA en de vrij unieke uitbesteding van meubelassemblage aan klanten ten tijde van de oprichting. Zouden onze grootouders er ooit aan gedacht hebben geld te betalen om iets zelf naar huis te dragen en het uiteindelijk zelf met een schroef en een hamer in elkaar te zetten?

Een ander voorbeeld van een innovatief bedrijfsmodel werd jaren geleden gegeven door Dell. In tegenstelling tot zijn machtige concurrenten Compaq of IBM, deed Dell het bewust zonder klassieke distributiepartners. Wat aanvankelijk nadelig was, bleek met de komst van het internet voordelig te zijn, aangezien Dell zijn klanten via het nieuwe medium kon bereiken zonder afhankelijk te zijn van distributiepartners. Bovendien konden klanten voor het eerst hun computer naar eigen wens samenstellen. Wat een voordeel.

Natuurlijk gaat het bij innovatie niet altijd alleen om economische ontwikkeling en economisch voordeel. Vandaag de dag zijn sociale innovaties minstens zo noodzakelijk en zelfs wereldveranderend. Zij (moeten) helpen bij het oplossen van sociale uitdagingen, armoede, uitsluiting, vergrijzing van samenlevingen, verspilling van middelen, verenigbaarheid van werk en gezin, gebrek aan onderwijskansen, globalisering van financiële, productie- en verkoopmarkten of klimaatverandering. Soms kun je er zelfs de Nobelprijs voor krijgen, zoals – zoals iedereen weet – Muhannad Yunus is overkomen, die in 2006 een internationale prijs kreeg voor zijn concept van microsparen.

Of je kunt 1,2 miljard mensen verenigen op een virtueel platform. Facebook voor of tegen – de ontwikkeling van het internet en het sociale web is ongetwijfeld een van de meest ingrijpende vernieuwingen van onze tijd. En als je erover nadenkt: de meesterbreinen die er in de begindagen bij betrokken waren, waren er eigenlijk maar heel weinig.

De eenvoudige conclusie, als je erop hebt gewacht: Concepten en maatregelen worden legitiem als innovaties beschouwd wanneer zij door de betrokken sociale groepen worden aanvaard en duurzame voordelen voor de doelgroepen opleveren.

Categorieën: Blog

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.